Psycholog radzi

 

 

 

 

 

„Mam swoje uczucia, potrzeby, granice. Jestem sobą!”. O dziecięcej integralności kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • „Dziecięca integralność to coś, co niezwykle łatwo naruszyć. Przez wiele lat wychowanie dzieci polegało na systematycznym jej pogwałcaniu – przez kary cielesne, przemoc psychiczną, a także niezwykle autorytatywne podejście do rodzicielstwa.”
 

 

 

 

Powrót do szkoły po trudnym roku i wakacjach. Jak ułatwić go dziecku (i nam samym)? Psycholog UG: pierwszy wyjazd na kolonie, a gotowość dziecka – kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • „Wracają do szkoły. Po przerwie. Po trudnym roku, w trakcie którego nie było łatwo. Było dużo zmian. Przed nimi również adaptacja do szkoły, funkcjonowanie w niej być może w napięciu i z pytaniem: „Kiedy znowu przejdziemy na zdalne?”

 

 

 

 

Psycholog UG: pierwszy wyjazd na kolonie, a gotowość dziecka – kliknij, żeby przeczytać

  • „Kiedy wysłać dziecko na pierwszy samodzielny wyjazd i po czym poznać, że jest na to gotowe? To pytanie, które zwłaszcza w sezonie wakacyjnym spędza sen z powiek wielu rodzicom. W rozmowie z psycholożką i psychoterapeutką, dr Magdaleną Chrzan-Dętkoś z Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, staramy się przybliżyć temat „kolonijnej” gotowości dziecka. „
 

 

 

 

Jak wzmocnić psychicznie dzieci i nastolatki podczas wakacji kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • „Nasze dzieci rosną i dojrzewają w pełnym niepewności i niepokoju niestabilnym świecie. Najpierw pandemia, teraz wojna w Ukrainie oraz wszystkie ich skutki społeczne i ekonomiczne – to nieustanne, codzienne poczucie zagrożenia zdrowia, życia, bezpieczeństwa, nawet jeśli go sobie nie uświadamiamy. Nakłada się na to kryzys w edukacji, czyli w tej części rzeczywistości, w której dzieci spędzają całe dnie. Kondycja psychiczna dzieci i nastolatków jest bardzo słaba, czemu trudno się dziwić. (…)”
 

 

 

 

Jak odróżnić naturalny bunt nastolatka od poważnych problemów psychicznych?
15 sposobów na dobrą rozmowę
kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • „Okres dojrzewania, zwany często młodzieńczym buntem, jest czasem niezwykłych zmian i wyzwań, zarówno dla samych nastolatków, jak i dla ich rodziców, czy opiekunów. Niestabilność emocjonalna i behawioralna, towarzysząca dojrzewaniu, może wprowadzać wiele zamieszania i wątpliwości, zwłaszcza gdy zachowania młodzieży wydają się wykraczać poza normy. (…)”
 

 

 

 

Jak rozmawiać z dzieckiem o szkole?
15 sposobów na dobrą rozmowę kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • „Odbierając dziecko ze szkoły, rodzice są ciekawi, jak spędziło kilka ostatnich godzin. Chcemy wiedzieć, czy nie wydarzyło się nic przykrego, czy materiał, z którego uczeń się przygotowywał pojawił się na sprawdzianie, czy dziecko zjadło obiad i czy ma dużo zadane na następny dzień. To problemy najczęściej zaprzątające głowę zabieganych opiekunów. (…)”
 

 

 

 

Rozwój nastolatków. Skąd te wszystkie trudne zachowania? kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • „Nastolatki miewają bardzo zmienne nastroje, bywają wybuchowi i impulsywni, nie zawsze podejmują przemyślane decyzje i ochoczo sięgają po pierwsze używki. Warto zrozumieć mózg nastolatka i zachodzące w nim zmiany, by móc wspierać nastolatków w rozwoju (i przy okazji samemu odzyskać spokój). Sprawdźcie, jak wygląda rozwój nastolatków. (…)
 

 

 

 

Jak uczyć dzieci tolerancji? 10 porad dla rodziców kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • „Mamo czemu ten Pan jest taki gruby?”. „Dlaczego ten chłopiec siedzi na wózku?” Pewnie nie raz zdarzyło się wam słyszeć takie „niewygodne” pytania od waszych dzieci. Czasami czujemy się nimi zakłopotani, choć są one znakomitą okazją do rozmowy o inności, a tym samym nauki tolerancji. Tolerancja to umiejętność szanowania odmienności (…)
 

 

 

 

Tylko nie mów do mnie o tych uczuciach! kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • Zrobiliśmy ogromny krok we wspieraniu dzieci w emocjach. Coraz więcej o nich wiemy, coraz więcej się dowiadujemy, znamy nowe strategie i sposoby wspierania. Rodzice (a przynajmniej część z nich) chcą towarzyszyć dzieciom w emocjach, nazywać, regulować. Chcą być tłumaczami, którzy przekładają chaos w głowie dziecka na język tu i teraz, opis, porządek, coś, co ma pomagać. (…)
 

 

 

 

Wspólny czas – dla dziecka równie ważny jak poczucie bezpieczeństwa kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • W niejednym pokoju dziecięcym można zobaczyć, jak dużo obecnie dzieci mają zabawek. Co chwilę pojawia się pomysł na to, czym mogłyby się bawić nasze maluchy. Z obserwacji jednak wiemy, że większość zabawek zajmuje dzieci jedynie na moment, i to krótszy, niż oczekują rodzice.
 

 

 

 

Zarządzanie wolnym czasem – Dlaczego nuda jest potrzebna kliknij, żeby przeczytać artykuł.

 

  • Rodzicom nastolatka doskonale znane jest zdanie Nudzę się. I chociaż znudzone i snujące się pozornie bez celu nastolatki bywają irytujące, to warto pamiętać, że ten stan jest zupełnie normalnym i potrzebnym elementem procesu dojrzewania. Dlaczego?
 

 

 

 

Najważniejsza jest relacja, czyli jak zapewnić dziecku bezpieczeństwo w sieci kliknij, żeby przeczytać artykuł.

    • Czy bliska, uważna relacja z dzieckiem ma wpływ na jego bezpieczeństwo podczas korzystania z mediów cyfrowych?
    • Czy nadużywanie internetu przez dzieci może być reakcją na trudności doświadczane w relacjach?
 

 

 

 

Domowe zasady ekranowe (cz.2) kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • Rozmowa z Łukaszem Wojtasikiem, ekspertem ds. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online, koordynatorem projektu Dziecko w Sieci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

 

 

 

 

 

Domowe zasady ekranowe (cz.1) kliknij, żeby przeczytać artykuł.

  • Dlaczego warto ustalić Domowe Zasady Ekranowe?
  • Jakie kwestie odgrywają najważniejszą rolę w kształtowaniu właściwych nawyków korzystania z nowych technologii?
  • Jak udostępniać dziecku urządzenia ekranowe, aby służyły do rozwoju osobistego oraz społecznego?
  • Jakie są przykładowe zasady, które wyznaczą ramy korzystania z urządzeń ekranowych w domu?